INFORMACJA O DZIAŁANIACH OŚRODKA WSPARCIA EKONOMII SPOŁECZNEJ MAZOWSZA PŁOCKIEGO
na dzień 15 maja 2018 r.
Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Mazowsza Płockiego „OWES Mazowsza Płockiego" prowadzony jest
w partnerstwie trzech organizacji:
1. Stowarzyszenie Centrum Innowacji Społeczeństwa Informacyjnego - Lider
2. Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL - Partner
3. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie - Partner.
OWES Mazowsza Płockiego prowadzi działalność na podstawie przyznanej przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej akredytacji „AKSES". Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Osi priorytetowej IX. Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem, Działanie 9.3 Rozwój ekonomii społecznej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
Celem działalności OWES Mazowsza Płockiego jest kompleksowe wsparcie i wzmocnienie potencjału sektora ekonomii społecznej na terenie subregionu płockiego, tj. Płocka oraz powiatów płockiego, sierpeckiego
i gostynińskiego. Ponadto priorytetem Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej Mazowsza Płockiego jest intensyfikacja współpracy międzysektorowej oraz budowanie partnerstw na rzecz rozwoju ekonomii społecznej.
Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Mazowsza Płockiego obejmuje wsparcie szkoleniowo-doradcze oraz dotacje
w ramach trzech wyodrębnionych zadań:
1. SZKOŁA LIDERÓW I PROMOCJI EKONOMII SPOŁECZNEJ. W ramach zadania przeprowadzone były szkolenia dla Podmiotów Ekonomii Społecznej (PES) nie prowadzących działalności gospodarczej. Celem zadania było wsparcie szkoleniowo-doradcze i animacyjne dla PES nie prowadzących działalności gospodarczej, środowisk lokalnych, grup inicjatywnych w zakresie rozwoju ekonomii społecznej i tworzenia PES, budowanie współpracy na rzecz rozwoju Ekonomii Społecznej, zaangażowanie społeczności lokalnych w inicjatywy na rzecz Ekonomii Społecznej, a także promocja Ekonomii Społecznej. Realizacja szkoleń odbyła się w 2017 roku.
2. AKADEMIA EKONOMII SPOŁECZNEJ
Celem zadania jest wzmocnienie potencjału organizacji prowadzących działalność gospodarczą poprzez szkolenia
i specjalistyczne doradztwo/coaching umożliwiające ich rozwój. Zaplanowane usługi wsparcia posłużą profesjonalizacji PES oraz zwiększą ich konkurencyjność na rynku lokalnym. Szkolenia prowadzone będą od m-ca lipca 2018 roku.
Ponadto przewidziano wsparcie doradztwa kluczowego/ogólnego oraz doradztwo specjalistyczne: prawne, księgowo-podatkowe oraz biznesowe.
3.URUCHOMIENIE SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH
Celem zadania jest utworzenie 8 Przedsiębiorstw Społecznych/Spółdzielni Socjalnych, w których powstaną miejsca pracy dla 48 osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym i utrzymane będą przez min. 12 miesięcy od dnia przyznania dotacji oraz utworzenie 12 miejsc pracy w 6 istniejących już spółdzielniach socjalnych na podobnych zasadach.
Wsparcie spółdzielni w ramach OWES:
§ wsparcie inwestycyjne w wysokości 15.000 zł na jednego członka spółdzielni zagrożonego wykluczeniem społecznym, przy czym nie więcej niż na 6 członków;
§ wsparcie pomostowe w wysokości 1.000 zł na jednego członka spółdzielni przez 6 miesięcy od rejestracji,
z podobnym założeniem jak przy wsparciu inwestycyjnym;
§ szkolenia zawodowe dla członków spółdzielni związane z profilem prowadzonej działalności gospodarczej;
§ doradztwo ogólne, specjalistyczne i biznesowe, informatyczne: ok. 5h przez 12 miesięcy;
§ mentoring biznesowy prowadzony przez doświadczonych przedsiębiorców w wymiarze 30h dla jednego przedsiębiorstwa społecznego.
W projekcie odbyły się już nabory na utworzenie spółdzielni socjalnej.
SPECYFIKA SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH
Spółdzielnia socjalna to podmiot gospodarczy, łączący w sobie cechy przedsiębiorstwa oraz organizacji pozarządowej. Cechą odróżniającą spółdzielnię socjalną od spółki jest przede wszystkim pierwszeństwo celów społecznych nad maksymalizacją zysku.
Spółdzielnia socjalna działa na rzecz:
1. społecznej reintegracji jej członków przez co należy rozumieć działania mające na celu odbudowanie
i podtrzymanie umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych
w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu,
2. zawodowej reintegracji jej członków przez co należy rozumieć działania mające na celu odbudowanie
i podtrzymanie zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy
– a działania te nie są wykonywane w ramach prowadzonej przez spółdzielnię socjalną działalności gospodarczej.
Spółdzielnie socjalne dzieli się na dwa typy:
SPÓŁDZIELNIE SOCJALNE OSÓB FIZYCZNYCH- zakładane przez osoby fizyczne, z uwzględnieniem jednak, iż muszą to być osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, tzn.:
1. osoby bezrobotne zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
2. osoby, o których mowa w art. 2 pkt 1a i 1b ustawy o zatrudnieniu socjalnym,
3. osoby niepełnosprawne, w rozumieniu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
4. osoby, które nie ukończyły 30 roku życia oraz osoby, które przekroczyły 50 rok życia i posiadają status osób poszukujących pracy bez zatrudnienia w myśl ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Wszystkie ww. osoby muszą posiadać pełną zdolność do czynności prawnych. Osoby skazane na karę ograniczenia wolności mogą wykonywać pracę w spółdzielni socjalnej, lecz nie mogą być jej członkami.
SPÓŁDZIELNIE SOCJALNE OSÓB PRAWNYCH - mogą być zakładane przez:
1. organizacje pozarządowe w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
2. jednostki samorządu terytorialnego,
3. kościelne osoby prawne.
W przypadku powstania spółdzielni, osoby prawne ją zakładające są zobowiązane w terminie 6 miesięcy od dnia wpisu spółdzielni socjalnej do Krajowego Rejestru Sądowego zatrudnić co najmniej 5 osób spośród wskazanych
w katalogu zagrożonych wykluczeniem społecznym. Osoby zatrudnione w spółdzielni, po 12 miesiącach nieprzerwalnego zatrudnienia w spółdzielni socjalnej, mają prawo do uzyskania członkostwa w spółdzielni socjalnej.
Przedsiębiorstwo społeczne, posiada szereg udogodnień, począwszy od etapu rejestracji organizacji. Wszystkie podmioty gospodarcze posiadające wpis do Krajowego Rejestru Sądowego (np. spółki handlowe) zobowiązane są do opłat sądowych związanych z rejestracją i późniejszymi zmianami, natomiast spółdzielnie socjalne są zwolnione z opłat na zasadzie udzielonej im pomocy publicznej (de minimis).
Ze strony Urzędu Skarbowego spółdzielnia socjalna może liczyć na zwolnienie z podatku dochodowego, jednak tylko
w ramach wydatków przeznaczanych na reintegrację zawodową i społeczną członków spółdzielni.
SPÓŁDZIELNIE POWSTAŁE W RAMACH OWES
"BON APPETIT" SPÓŁDZIELNIA SOCJALNA - zarejestrowana w KRS 24.04.2018 r.
Spółdzielnia prowadzić będzie działalność gastronomiczną, przede wszystkim nastawioną na sprzedaż mobilną (food track). Aspektem prowadzonej działalności będzie promowanie zdrowego trybu życia wśród młodzieży i dorosłych. Produkty oferowane przez Spółdzielnię będą przygotowywane ze świeżych warzyw i owoców z dodatkiem mięsa przygotowywane na oczach klientów. Żywność będzie cechowała się niską kalorycznością. Ponadto BON APPETIT będzie świadczyć usługi cateringowe.
De Palma Spółdzielnia Socjalna - w trakcie rejestracji w KRS
Spółdzielnia będzie prowadziła działalność związaną z produkcją odzieży sportowej wykonanej z ekologicznych
i całkowicie biodegradowalnych produktów. Będzie to odzież sportowa oraz wodoodporna przeznaczona do użytku przy uprawianiu sportów wodnych. Dodatkowym aspektem będzie promowanie zdrowego i aktywnego trybu życia oraz uświadamianie o recyklingu.
WISŁA Spółdzielnia Socjalna - w trakcie rejestracji w KRS
Działalność Spółdzielni będzie polegać na produkcji i sprzedaży toreb ekologicznych i odzieży z wykorzystaniem materiałów z recyklingu. Materiały zostaną pozyskane z zakładów produkujących odzież oraz ze zbiórki. Działalność będzie prowadzona w formie sklepu internetowego oraz bezpośrednio w punkcie produkcyjnym, a także na targach
i jarmarkach.
Kolejne spółdzielnie socjalne będą przechodziły proces rejestracji.
Przykłady dobrych praktyk w subregionie płockim można obejrzeć na stronie www.media.owes.eu.
Zapraszamy do współpracy z Ośrodkiem Wsparcia Ekonomii Społecznej Mazowsza Płockiego.
Biuro Projektu:
Centrum Innowacji Społeczeństwa Informacyjnego
Aleje Kilińskiego 12A, 09-407 Płock (budynek ECG)
wszelkie informacje na stronie:
http://www.owes.eu/
INFORMACJA O S Z K O L E N I ACH
dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność gospodarczą
organizowanych w ramach Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej
Mazowsza Płockiego w 2018 roku.
organizowanych w ramach Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej
Mazowsza Płockiego w 2018 roku.
W ramach działalności Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej Mazowsza Płockiego zaplanowano w 2018 roku organizację dwudniowych szkoleń dla organizacji pozarządowych prowadzących działalność gospodarczą o następującej tematyce:
- Szkolenie "ABC PROWADZENIA DZIAŁALNOŚCI W SEKTORZE EKONOMII SPOŁECZNEJ"- 16h x 2 edycje x 20os.
- Szkolenie "OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH w PODMIOTACH EKONOMII SPOŁECZNEJ"- 16h x2 edycje x20os.
- Szkolenie "MARKETING W PODMIOTACH EKONOMII SPOŁECZNEJ"-16h x 2edycje x 20os.
- Szkolenie "ZARZĄDZANIE ORGANIZACJĄ ORAZ ZASOBAMI LUDZKIMI W SEKTORZE EKONOMII SPOŁECZNEJ" - 16h x2 edycje x20os.
Bieżące informacje o organizacji szkoleń - www.owes.eu
Biuro Projektu:
Centrum Innowacji Społeczeństwa Informacyjnego
Aleje Kilińskiego 12A, 09-407 Płock (budynek ECG)
Z A P R A S Z A M Y