Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Mazowsza Płockiego „OWES Mazowsza Płockiego" prowadzony jest
w partnerstwie trzech organizacji:
1. Stowarzyszenie Centrum Innowacji Społeczeństwa Informacyjnego - Lider
2. Stowarzyszenie Centrum Wspierania Aktywności Lokalnej CAL - Partner
3. Wyższa Szkoła Pedagogiczna im. Janusza Korczaka w Warszawie - Partner.
OWES Mazowsza Płockiego prowadzi działalność na podstawie przyznanej przez Ministra Rodziny, Pracy i Polityki Społecznej akredytacji „AKSES". Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego
w ramach Osi priorytetowej IX. Wspieranie włączenia społecznego i walka z ubóstwem, Działanie 9.3 Rozwój ekonomii społecznej Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego.
Celem działalności OWES Mazowsza Płockiego jest kompleksowe wsparcie i wzmocnienie potencjału sektora ekonomii społecznej na terenie subregionu płockiego, tj. Płocka oraz powiatów płockiego, sierpeckiego
i gostynińskiego. Ponadto priorytetem Ośrodka Wsparcia Ekonomii Społecznej Mazowsza Płockiego jest intensyfikacja współpracy międzysektorowej oraz budowanie partnerstw na rzecz rozwoju ekonomii społecznej.
Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej Mazowsza Płockiego obejmuje wsparcie szkoleniowo-doradcze oraz dotacje
w ramach trzech wyodrębnionych zadań:
1. SZKOŁA LIDERÓW I PROMOCJI EKONOMII SPOŁECZNEJ. W ramach zadania przeprowadzone były szkolenia dla Podmiotów Ekonomii Społecznej (PES) nie prowadzących działalności gospodarczej. Celem zadania było wsparcie szkoleniowo-doradcze i animacyjne dla PES nie prowadzących działalności gospodarczej, środowisk lokalnych, grup inicjatywnych w zakresie rozwoju ekonomii społecznej i tworzenia PES, budowanie współpracy na rzecz rozwoju Ekonomii Społecznej, zaangażowanie społeczności lokalnych w inicjatywy na rzecz Ekonomii Społecznej, a także promocja Ekonomii Społecznej. Realizacja szkoleń odbyła się w 2017 roku.
2. AKADEMIA EKONOMII SPOŁECZNEJ
Celem zadania jest wzmocnienie potencjału organizacji prowadzących działalność gospodarczą poprzez szkolenia
i specjalistyczne doradztwo/coaching umożliwiające ich rozwój. Zaplanowane usługi wsparcia posłużą profesjonalizacji PES oraz zwiększą ich konkurencyjność na rynku lokalnym. Szkolenia prowadzone będą od m-ca lipca 2018 roku.
Ponadto przewidziano wsparcie doradztwa kluczowego/ogólnego oraz doradztwo specjalistyczne: prawne, księgowo-podatkowe oraz biznesowe.
3.URUCHOMIENIE SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH
Celem zadania jest utworzenie 8 Przedsiębiorstw Społecznych/Spółdzielni Socjalnych, w których powstaną miejsca pracy dla 48 osób zagrożonych ubóstwem i wykluczeniem społecznym i utrzymane będą przez min. 12 miesięcy od dnia przyznania dotacji oraz utworzenie 12 miejsc pracy w 6 istniejących już spółdzielniach socjalnych na podobnych zasadach.
Wsparcie spółdzielni w ramach OWES:
§ wsparcie inwestycyjne w wysokości 15.000 zł na jednego członka spółdzielni zagrożonego wykluczeniem społecznym, przy czym nie więcej niż na 6 członków;
§ wsparcie pomostowe w wysokości 1.000 zł na jednego członka spółdzielni przez 6 miesięcy od rejestracji,
z podobnym założeniem jak przy wsparciu inwestycyjnym;
§ szkolenia zawodowe dla członków spółdzielni związane z profilem prowadzonej działalności gospodarczej;
§ doradztwo ogólne, specjalistyczne i biznesowe, informatyczne: ok. 5h przez 12 miesięcy;
§ mentoring biznesowy prowadzony przez doświadczonych przedsiębiorców w wymiarze 30h dla jednego przedsiębiorstwa społecznego.
W projekcie odbyły się już nabory na utworzenie spółdzielni socjalnej.
SPECYFIKA SPÓŁDZIELNI SOCJALNYCH
Spółdzielnia socjalna to podmiot gospodarczy, łączący w sobie cechy przedsiębiorstwa oraz organizacji pozarządowej. Cechą odróżniającą spółdzielnię socjalną od spółki jest przede wszystkim pierwszeństwo celów społecznych nad maksymalizacją zysku.
Spółdzielnia socjalna działa na rzecz:
1. społecznej reintegracji jej członków przez co należy rozumieć działania mające na celu odbudowanie
i podtrzymanie umiejętności uczestniczenia w życiu społeczności lokalnej i pełnienia ról społecznych
w miejscu pracy, zamieszkania lub pobytu,
2. zawodowej reintegracji jej członków przez co należy rozumieć działania mające na celu odbudowanie
i podtrzymanie zdolności do samodzielnego świadczenia pracy na rynku pracy
– a działania te nie są wykonywane w ramach prowadzonej przez spółdzielnię socjalną działalności gospodarczej.
Spółdzielnie socjalne dzieli się na dwa typy:
SPÓŁDZIELNIE SOCJALNE OSÓB FIZYCZNYCH- zakładane przez osoby fizyczne, z uwzględnieniem jednak, iż muszą to być osoby zagrożone wykluczeniem społecznym, tzn.:
1. osoby bezrobotne zgodnie z ustawą o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy,
2. osoby, o których mowa w art. 2 pkt 1a i 1b ustawy o zatrudnieniu socjalnym,
3. osoby niepełnosprawne, w rozumieniu ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych,
4. osoby, które nie ukończyły 30 roku życia oraz osoby, które przekroczyły 50 rok życia i posiadają status osób poszukujących pracy bez zatrudnienia w myśl ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.
Wszystkie ww. osoby muszą posiadać pełną zdolność do czynności prawnych. Osoby skazane na karę ograniczenia wolności mogą wykonywać pracę w spółdzielni socjalnej, lecz nie mogą być jej członkami.
SPÓŁDZIELNIE SOCJALNE OSÓB PRAWNYCH - mogą być zakładane przez:
1. organizacje pozarządowe w rozumieniu przepisów o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,
2. jednostki samorządu terytorialnego,
3. kościelne osoby prawne.
W przypadku powstania spółdzielni, osoby prawne ją zakładające są zobowiązane w terminie 6 miesięcy od dnia wpisu spółdzielni socjalnej do Krajowego Rejestru Sądowego zatrudnić co najmniej 5 osób spośród wskazanych
w katalogu zagrożonych wykluczeniem społecznym. Osoby zatrudnione w spółdzielni, po 12 miesiącach nieprzerwalnego zatrudnienia w spółdzielni socjalnej, mają prawo do uzyskania członkostwa w spółdzielni socjalnej.
Przedsiębiorstwo społeczne, posiada szereg udogodnień, począwszy od etapu rejestracji organizacji. Wszystkie podmioty gospodarcze posiadające wpis do Krajowego Rejestru Sądowego (np. spółki handlowe) zobowiązane są do opłat sądowych związanych z rejestracją i późniejszymi zmianami, natomiast spółdzielnie socjalne są zwolnione z opłat na zasadzie udzielonej im pomocy publicznej (de minimis).
Ze strony Urzędu Skarbowego spółdzielnia socjalna może liczyć na zwolnienie z podatku dochodowego, jednak tylko
w ramach wydatków przeznaczanych na reintegrację zawodową i społeczną członków spółdzielni.
SPÓŁDZIELNIE POWSTAŁE W RAMACH OWES MAZOWSZA PŁOCKIEGO
COLOR Spółdzielnia Socjalna to przedsiębiorstwo społeczne, której założycielami są dwie osoby prawne:
- Stowarzyszenie Lokalna Grupa Działania „Rozwoju Północnego Mazowsza"
- Stowarzyszenie Wspierania Aktywności Lokalnej „JUVENTA MAZOWSZE".
Spółdzielnia utworzyła 6 miejsc pracy dla osób długotrwale bezrobotnych.
Spółdzielnia świadczy usługi transportowe, kurierskie, wynajem samochodów wraz z kierowcą, pomoc innym kierowcom w przypadku sytuacji awaryjnych, tj. holowanie, uruchamianie silników dla mieszkańców Płocka oraz subregionu płockiego, a także turystów.
Uruchomiła również usługę TAXI-bezpieczne dziecko skierowaną do rodziców, którzy nie zawsze mogą odwieźć swoje dziecko do szkoły, na zajęcia pozalekcyjne.
WIOSKA SŁOWIAŃSKA Spółdzielnia Socjalna to przedsiębiorstwo społeczne założone przez dwie osoby prawne:
- Stowarzyszenie Wspierania Inicjatyw Lokalnych „Nasze Ostrowy"
- Gmina Gozdowo.
Spółdzielnia utworzyła 6 miejsc pracy dla bezrobotnych kobiet, zagrożonych ubóstwem lub wykluczeniem społecznym, które podjęły się pracy opiekunek środowiskowych i animatorek społeczno-kulturalnych.
W ramach Spółdzielni świadczone są usługi opiekuńcze nad osobami starszymi i osobami niesamodzielnymi w postaci dwóch form wsparcia:
- Pomoc w codziennych czynnościach (mycie, sprzątanie, zakupy, itp.)
- Pomoc w „wyjściu z domu": spotkania towarzyskie, warsztaty rękodzielnicze, zajęcia podnoszące sprawność fizyczną, wycieczki rowerowe, wycieczki autokarowe.
- WIOSKA SŁOWIAŃSKA oferuje również działania edukacyjne kierowane do grup dzieci, młodzieży, dorosłych. Powstało gospodarstwo edukacyjne, w których uczestnicy zdobywają wiedzę na temat dawnych maszyn
i sprzętów gospodarstwa domowego oraz poznają techniki rzemiosła. Na zagospodarowanym terenie
w najbliższej przyszłości prowadzona będzie gra fabularna oparta na legendzie o powstaniu niektórych wsi mazowieckich. Organizowane są imprezy integracyjne podczas których sprzedawane są wytwarzane w SS produkty: wyroby z wikliny, ozdoby okolicznościowe, przetwory owocowo-warzywne wyprodukowane przez okoliczne gospodarstwa.
Założycielami Spółdzielni jest 5 osób fizycznych, w tym 4 osoby bezrobotne długotrwale oraz z III profilem pomocy.
Głównym pomysłem biznesowym jest prowadzenie lokalu gastronomicznego na terenie miasta Płock. Poza lokalem Spółdzielnia realizuje też organizację cateringów oraz prowadzeni kuchnię dowozową. Prowadzona jest również sprzedaż żywności i napojów podczas meczów piłki nożnej na stadionie Wisły Płock.
PROFORMA SPÓDZIELNIA SOCJALNA
Założycielami Spółdzielni jest 7 osób fizycznych, w tym 6 osób bezrobotnych oraz zagrożonych ubóstwem
i wykluczeniem społecznym.
Przedmiotem działalności Spółdzielni Socjalnej PROFORMA jest świadczenie usług trenerskich w formie treningów personalnych i grupowych, indywidualnie dostosowanych do klientów na terenie miasta Płocka. Spółdzielnia prowadzi także sprzedaż suplementów diety, tj. witaminy, minerały, błonniki, ekstrakty z naciskiem na produkty BIO oraz odżywki dla sportowców.
SPÓŁDZIELNIA SOCJALNA "BON APPETIT"
Założycielami Spółdzielni Socjalnej jest 7 osób fizycznych, w tym 5 osób bezrobotnych, zagrożonych ubóstwem
i wykluczeniem społecznym oraz 1 osoba niepełnosprawna.
Przedsiębiorstwo będzie prowadziło działalność gastronomiczną, przede wszystkim nastawioną na sprzedaż mobilną. Priorytetowym aspektem powadzonej działalności będzie promowanie zdrowego stylu życia i pokazanie, że produkty oferowane z FOOD TRUCK mogą być zdrowe i przyrządzone ze świeżych warzyw. Działalność prowadzona w FOOD TRUCKu będzie prowadzona na terenie Płocka i powiatu płockiego. Uruchomiony zostanie także punkt stacjonarny zlokalizowany w centrum miasta, gdzie również będzie sprzedawana zdrowa żywność pakowana na wynos w ekologiczne, papierowe opakowania celem podnoszenia świadomości społeczeństwa o ekologii. Ponadto przedsiębiorstwo społeczne będzie świadczyć usługi cateringowe.
SPÓŁDZIELNIA SOCJALNA "WISŁA"
Założycielami Spółdzielni jest 8 osób fizycznych, w tym 4 osoby bezrobotne, zagrożone ubóstwem i wykluczeniem społecznym oraz 1 osoba niepełnosprawna.
Działalność gospodarcza przedsiębiorstwa społecznego będzie polegać na produkcji i sprzedaży toreb ekologicznych
i odzieży przy wykorzystaniu do tego materiałów z recyklingu, odpadów poprodukcyjnych, ścinków. Materiały te zostaną pozyskane z zakładów produkujących odzież oraz ze zbiórki. Produkt będzie stworzony z surowców wykorzystanych powtórnie i niewykorzystanych odpadów materiałów przez co jest wartością dodaną dla środowiska. Działalność będzie prowadzona w formie sklepu internetowego, bezpośrednio w punkcie produkcyjnym oraz na targach i jarmarkach.
Kolejne spółdzielnie socjalne będą przechodziły proces rejestracji.
Przykłady dobrych praktyk w subregionie płockim można obejrzeć na stronie www.media.owes.eu.
Zapraszamy do współpracy z Ośrodkiem Wsparcia Ekonomii Społecznej Mazowsza Płockiego.
Biuro Projektu:
Centrum Innowacji Społeczeństwa Informacyjnego
Aleje Kilińskiego 12A, 09-407 Płock (budynek ECG)
wszelkie informacje na stronie:
http://www.owes.eu/