PRACE INTERWENCYJNE
Pracodawco!!! Jeżeli zamierzasz skorzystać z instrumentów runku pracy w zakresie organizowania prac interwencyjnych - zapoznaj się z warunkami, które musisz spełnić i złóż wniosek do Powiatowego Urzędu Pracy w Gostyninie
Podstawa prawna:
Art. 51, 56, 59 ustawy z dnia 20 kwietnia 2004r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (tekst jednolity Dz.U. z 2017r. poz.1065 z późn.zm.).
(art. 2 ust. 1 pkt 26 ustawy o promocji zatrudnienia (…).
Zgodnie z art. 61a. ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia (…) – bezrobotny może być skierowany do odbywania stażu, przygotowania zawodowego dorosłych oraz do prac interwencyjnych, do Przedsiębiorcy niezatrudniającego pracownika na zasadach przewidzianych dla Pracodawców.
Szczegółowy sposób i tryb organizowania prac interwencyjnych określa:
Rozporządzenie Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 24 czerwca 2014r. w sprawie organizowania prac interwencyjnych i robót publicznych oraz jednorazowej refundacji kosztów z tytułu opłaconych składek na ubezpieczenia społeczne (Dz.U. z 2014r., poz.864).
Pomoc publiczna:
W przypadku, Pracodawcy prowadzącego działalność gospodarczą bez względu na jego formę prawną - prace interwencyjne będą objęte przepisami pomocy publicznej dla beneficjenta pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity Dz. U. z 2018r poz. 362 ze zm.) oraz będą stanowić pomoc de minimis w rozumieniu przepisów wydanych przez Komisję Europejską na podstawie art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej i będą udzielane zgodnie z tymi przepisami.
Refundacja części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne dokonywana w ramach prac interwencyjnych (…), w związku z zatrudnieniem skierowanego bezrobotnego stanowi pomoc de minimis, spełniającą warunki określone w rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1470/2013 z dnia 18 grudnia 2013r.w sprawie stosowania art. 107 i 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis (Dz. Urz. UE L352 z 24.12.2013, str.1), rozporządzeniu Komisji (UE) nr 1408/213 z dnia 18 grudnia 2013r. w sprawie stosowania art.107 108 Traktatu o funkcjonowaniu Unii Europejskiej do pomocy de minimis w sektorze rolnym (Dz. Urz. UE L 352 z 24.12.2013, str. 9) lub we właściwych przepisach prawa Unii Europejskiej dotyczących pomocy de minimis w sektorze rybołówstwa i akwakultury.
Pracodawca organizujący prace interwencyjne będący beneficjentem pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity Dz.U. z 2018r. poz. 362 ze zm.) do wniosku o organizowanie prac interwencyjnych, dołącza informacje lub zaświadczenia lub oświadczenia w zakresie, o którym mowa w art. 37 ust. 1 i 2 tej ustawy.Informacje, zaświadczenia, oświadczenia w zakresie otrzymanej pomocy de minimis, dotyczą okresu ostatnich trzech lat podatkowych, przed złożeniem wniosku.
/Okres trzech lat należy oceniać w sposób ciągły, dla każdego przypadku nowej pomocy de minimis, należy uwzględnić całkowitą kwotę pomocy de minimis przyznaną w ciągu danego roku podatkowego oraz dwóch poprzedzających lat podatkowych./
UWAGA:
Pracodawca, który nie jest beneficjentem pomocy w rozumieniu ustawy z dnia 30 kwietnia 2004r. o postępowaniu w sprawach dotyczących pomocy publicznej (tekst jednolity z 2018r., poz. 362 ze zm.), ma udzielane wsparcie w ramach prac interwencyjnych określone w art. 51, art. 56, art. 59 ustawy o promocji zatrudnienia (…), na tych samych zasadach, z wyłączeniem ograniczeń i wymogów wynikających z zasad udzielania pomocy de minimis.
A zatem taki Pracodawca nie jest ograniczony dopuszczalnym poziomem pomocy w okresie ostatnich 3 lat podatkowych przed złożeniem wniosku o otrzymanie pomocy oraz nie składa informacji lub oświadczeń i zaświadczeń o uzyskanej pomocy publicznej i nie podlega przepisom rozporządzeń unijnych w tym zakresie.
Prace interwencyjne mogą być organizowane, jeżeli Pracodawca;
· oświadcza, że nie zalega w dniu złożenia Wniosku o organizowanie prac interwencyjnych, z zapłatą wynagrodzeń pracownikom, należnych składek na ubezpieczenia
społeczne, ubezpieczenie zdrowotne, Fundusz Pracy, Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych oraz innych danin publicznych;
· zobowiązuje się do utrzymania w zatrudnieniu w pełnym wymiarze czasu pracy, przez okres objęty refundacją oraz po zakończeniu refundacji
wynagrodzeń i składek na ubezpieczenia społeczne skierowanego bezrobotnego:
- przez okres 3 miesięcy, po okresie prac interwencyjnych trwających do 6 miesięcy,
(art. 51 ust. 1; w co najmniej połowie wymiaru czasu pracy (art. 51 ust. 2 ustawy o promocji(…);
- przez okres 6 miesięcy, po okresie prac interwencyjnych trwających do 12 miesięcy,
(art. 56 ust. 1 ustawy o promocji zatrudnienia (…);
- przez okres 6 miesięcy, po okresie prac interwencyjnych trwających do 24 miesięcy,
dla bezrobotnych powyżej 50 roku życia, (art. 59 ust.1 ustawy o promocji zatrudnienia(…);
- zobowiązuje się do zwrotu uzyskanej pomocy na warunkach określonych w ustawie o promocji zatrudnienia (…), w przypadku nieutrzymania zatrudnienia skierowanego bezrobotnego przez wymagany okres określony zawartą umową;
- zobowiązuje się do zatrudnienia kolejnego bezrobotnego kierowanego przez Starostę, na zwolnione stanowisko pracy w okresie prac interwencyjnych lub w okresie dalszego zatrudnienia po pracach interwencyjnych, odpowiednio 3 lub 6 miesięcy - w przypadku rozwiązania umowy o pracę przez skierowanego bezrobotnego lub
- rozwiązania umowy o pracę ze skierowanym bezrobotnym na podstawie art. 52 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 – Kodeksu pracy lub wygaśnięcia stosunku pracy skierowanego bezrobotnego.
ustawowymi naliczonymi od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Starosty. Wyjątek stanowi brak możliwości
skierowania bezrobotnego przez Urząd Pracy na zwolnione stanowisko pracy, kiedy Pracodawca nie zwraca uzyskaną pomoc za okres, w którym uprzednio
skierowany bezrobotny pozostawał w zatrudnieniu.
Uwaga: Niewywiązanie się z warunku utrzymania zatrudnienia skierowanego bezrobotnego w łącznych okresach podanych w art. 51, 56 i 59 ustawy o promocji zatrudnienia (…) powoduje obowiązek zwrotu uzyskanej pomocy wraz z odsetkami ustawowymi naliczonymi od całości uzyskanej pomocy od dnia otrzymania pierwszej refundacji, w terminie 30 dni od dnia doręczenia wezwania Starosty.
ZASADY DOTYCZĄCE REALIZACJI PRAC INTERWENCYJNYCH
1. Złożenie wniosku o organizowanie prac interwencyjnych przez Pracodawcę / Przedsiębiorcę.
2. Rozpatrzenie wniosku i pisemne powiadomienie o decyzji Starosty.
3. Zawarcie umowy cywilno-prawnej w przypadku pozytywnego rozpatrzenia wniosku.
4. Skierowanie bezrobotnego przez Pośrednika z upoważnienia Starosty i zatrudnienie osoby bezrobotnej przez Pracodawcę.
5. Składanie wniosków o refundację części kosztów poniesionych na wynagrodzenia, nagrody oraz składki na ubezpieczenia społeczne za zatrudnionych
bezrobotnych przez Pracodawcę do Powiatowego Urzędu Pracy w Gostyninie.
6. Monitorowanie realizacji zawartej umowy przez pracownika Urzędu Pracy z upoważnienia Starosty.
Pracodawca składa wniosek o zorganizowanie prac interwencyjnych do Powiatowego Urzędu Praca w Gostyninie wraz z wymaganymi dokumentami wymienionymi we wniosku.
Starosta zwraca pracodawcy, który zatrudnił w ramach prac interwencyjnych bezrobotnego – część kosztów poniesionych na wynagrodzenia oraz składki na ubezpieczenia społeczne do wysokości i przez okres wynikający z zawartej umowy, zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Refundacja poniesionych kosztów dokonywana jest co miesiąc na podstawie wniosku o refundację wraz z wymaganymi dokumentami potwierdzającymi m.in. wypłatę wynagrodzeń oraz opłacone składki ZUS.
Dokumenty do pobrania ze strony: gostynin.praca.gov.pl lub w Urzędzie Pracy II piętro pok.25
Szczegółowych informacji udziela:
Specjalista ds. programów
|
Sylwia Syska
|