Aktualności

NABÓR WNIOSKÓW Z KRAJOWEGO FUNDUSZU SZKOLENIOWEGO 2025  

Powiatowy Urząd Pracy w Gostyninie uprzejmie informuje, że uruchamia nabór wniosków o przyznanie środków z Krajowego Funduszu Szkoleniowego
na kształcenie ustawiczne pracowników i pracodawców.

Wnioski do pobrania dostępne od 05.05.2025 do 16.05.2025
Wnioski przyjmowane będą 14.05.2025 – 16.05.2025 do godziny 14.00

wnioski należy składać: w formie papierowej w pok. 24 (II piętro), pocztą tradycyjną (decyduje data stempla pocztowego) oraz w formie elektronicznej za pomocą elektronicznej skrzynki podawczej (EPUAP). Wniosek złożony w formie elektronicznej powinien być opatrzony bezpiecznym podpisem elektronicznym weryfikowanym za pomocą ważnego kwalifikowanego certyfikatu z zachowaniem zasad przewidzianych w przepisach o podpisie elektronicznym lub podpisem potwierdzonym profilem zaufanym elektronicznej platformy usług administracji publicznej.

 
O środki w 2025 roku  mogą ubiegać się  pracodawcy, którzy spełniają Priorytety wydatkowania środków Krajowego Funduszu Szkoleniowego ustalone przez Ministra właściwego do spraw pracy w porozumieniu z Radą Rynku Pracy:

Priorytety Ministra właściwego do spraw pracy:

  1. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w zawodach określonych jako deficytowe na danym terenie tj. w powiecie lub w województwie.

Zawody deficytowe w powiecie gostynińskim:

Fizjoterapeuci i masażyści

Kierowcy autobusów

Kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych

Nauczyciele praktycznej nauki zawodu

Nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących

Operatorzy i mechanicy sprzętu do robót ziemnych

Psycholodzy i psychoterapeuci

Samodzielni księgowi

         Spawacze

Zawody deficytowe w województwie mazowieckim:

Elektrycy, elektromechanicy i elektromonterzy

Fizjoterapeuci i masażyści

Kierowcy autobusów

Kierowcy samochodów ciężarowych i ciągników siodłowych

Lekarze

Magazynierzy

Mechanicy pojazdów samochodowych

Monterzy instalacji budowlanych

Murarze i tynkarze

Nauczyciele praktycznej nauki zawodu

Nauczyciele przedmiotów ogólnokształcących

Nauczyciele przedmiotów zawodowych

Nauczyciele szkół specjalnych i oddziałów integracyjnych

Operatorzy i mechanicy sprzętu do robót ziemnych

Opiekunowie osoby starszej lub niepełnosprawnej

Pielęgniarki i położne

Pracownicy ds. rachunkowości i księgowości

Pracownicy służb mundurowych

Psycholodzy i psychoterapeuci

Samodzielni księgowi

Spawacze

Ślusarze

  1. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z zastosowaniem w firmach nowych procesów, technologii i narzędzi pracy.

Wnioskodawca, który chce spełnić wymagania priorytetu powinien udowodnić, że w ciągu jednego roku przed złożeniem wniosku bądź w ciągu trzech miesięcy po jego złożeniu zostały/zostaną zakupione nowe maszyny i narzędzia, bądź zostały/będą wdrożone nowe procesy, technologie i systemy a osoby objęte kształceniem ustawicznym będą wykonywać nowe zadania związane z wprowadzonymi/ planowanymi do wprowadzenia zmianami. Wsparciem kształcenia ustawicznego w ramach priorytetu można objąć jedynie osobę, która w ramach wykonywania swoich zadań zawodowych na stanowisku pracy korzysta lub będzie korzystała z nowych technologii i narzędzi pracy lub która wymaga nabycia nowych kompetencji niezbędnych do wykonywania pracy w związku z wdrożeniem nowego procesu.

  1. Wsparcie kształcenia ustawicznego pracodawców i ich pracowników zgodnie z potrzebami szkoleniowymi, które pojawiły się na terenach dotkniętych przez powódź we wrześniu 2024 roku.

Priorytet nie dotyczy powiatu gostynińskiego

  1. Poprawa zarządzania i komunikacji w firmie w oparciu o zasady przeciwdziałania dyskryminacji i mobbingowi, rozwoju dialogu społecznego, partycypacji pracowniczej i wspierania integracji w miejscu pracy.

Szkolenia tego typu mają na celu wzmocnienie umiejętności zarządzania, poprawę komunikacji wewnętrznej oraz stworzenie środowiska opartego na równości, integracji i zaangażowaniu pracowników. Realizacja tych celów wpływa na budowanie kultury organizacyjnej, która sprzyja efektywności i zadowoleniu zespołu.

  1. Promowanie i wspieranie zdrowia psychicznego oraz tworzenie przyjaznych środowisk pracy poprzez m.in. szkolenia z zakresu zarządzania wiekiem, radzenia sobie ze stresem, pozytywnej psychologii, dobrostanu psychicznego oraz budowania zdrowej i różnorodnej kultury organizacyjnej.

Priorytet adresowany do wszystkich pracodawców, bez względu na rodzaj i obszar prowadzonej działalności, w ramach którego można przeszkolić każdego pracownika czy pracodawcę bez względu na wykonywaną pracę. Brak jest konkretnych kryteriów dostępu tzn. że o środki może aplikować każdy zainteresowany pracodawca  Priorytet ten oferuje wsparcie w zakresie poprawy bardzo szeroko pojętego zdrowia psychicznego w tym również szkolenia z zakresu działań go wspierających np. organizacji pracy.

  1. Wsparcie cudzoziemców, w szczególności w zakresie zdobywania wiedzy na temat polskiego prawa pracy i integracji tych osób na rynku pracy.

W ramach tego priorytetu mogą być finansowane szkolenia tylko dla cudzoziemców. Zdecydowano o rezygnacji z zezwolenia na dostęp dla polskich pracowników (to samo dotyczy pracodawców), aby środki tego priorytetu skierować tylko na potrzeby pracowników cudzoziemców. Proszę jednocześnie pamiętać, że szkolenia dla cudzoziemców mogą być finansowane również w ramach innych priorytetów, o ile spełniają oni kryteria w nich określone.

  1. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji niezbędnych w sektorze usług zdrowotnych i opiekuńczych.

Warunkiem skorzystania z dostępnych środków jest oświadczenie pracodawcy o konieczności odbycia wnioskowanego szkolenia lub nabycia określonych umiejętności z zakresu usług zdrowotnych i opiekuńczych.

Dostęp do priorytetu ma każdy pracodawca posiadający PKD w Sekcji Q tj. Opieka zdrowotna i pomoc społeczna w działach 86 – Opieka zdrowotna, 87- Pomoc społeczna z zakwaterowaniem, 88 – Pomoc społeczna bez zakwaterowania.

W ramach tego priorytetu można dofinansować dopuszczalne ustawą formy kształcenia ustawicznego bezpośrednio związane z szeroko pojętą opieką zdrowotną czy opieką społeczną. Należy jednak pamiętać, że w ramach KFS nie można finansować tych samych szkoleń, na które przeznaczone są inne środki publiczne np. środki na specjalizacje pielęgniarek i położnych.

  1. Rozwój umiejętności cyfrowych.

Składając stosowny wniosek o dofinansowanie podnoszenia kompetencji cyfrowych Wnioskodawca w uzasadnieniu powinien wykazać, że posiadanie konkretnych umiejętności cyfrowych, które objęte są tematyką wnioskowanego szkolenia, jest powiązane z pracą wykonywaną przez osobę kierowaną na szkolenie.

  1. Wsparcie rozwoju umiejętności związanych z transformacją energetyczną

Priorytet niniejszy adresowany jest do wszystkich pracodawców, którzy w jakikolwiek sposób chcą przyczynić się do realizacji założonych celów transformacji energetycznej np. przejścia z energetyki tradycyjnej, na przykład węglowej, do bardziej przyjaznych środowisku źródeł energii np. wiatraków czy farm fotowoltaicznych.

W Polsce ma oznaczać ona rozwój i przebudowę polskiej energetyki zgodnie z celami polityki klimatyczno –energetycznej . Przyjęto, że ma opierać się na trzech filarach;

  • dekarbonizacja- czyli redukcja emisji gazów cieplarnianych i rozwój OZE,
  • decentralizacja – dotyczy odejścia od dużych elektrowni na rzecz rozproszonych odnawianych źródeł energii o mniejszej mocy,
  •  digitalizacja – to postawienie na infrastrukturę informatyczną, dzięki której możliwe będzie np. wprowadzanie taryf dynamicznych (czyli takich, w których opłata za energię jest bezpośrednio powiązana z bieżącymi cenami na hurtowym rynku energii).

  1. Wsparcie rozwoju umiejętności i kwalifikacji w związku z wprowadzaniem elastycznego czasu pracy z zachowaniem poziomu wynagrodzenia lub rozpowszechnianiem w firmach work-life balance –priorytet dodany w kwietniu 2025 r

Priorytet adresowany do wszystkich pracodawców. W kontekście wprowadzania elastycznego

czasu pracy i rozpowszechniania zasad work-life balance, pracodawcy mogą zaproponować

różnorodne szkolenia i wsparcie dla pracowników uwzględniając w ich tematyce kilka

kluczowych obszarów takich jak:

  • Zarządzanie czasem i priorytetami (w tym m. in. techniki efektywnego planowania dnia pracy zdalnej lub w elastycznych godzinach, optymalizacja czasu pracy, priorytetyzacja zadań, zarządzanie stresem związanym z pracą elastyczną)
  • Komunikacja w elastycznym środowisku pracy (w tym m.in. skuteczna komunikacja w zespole pracującym na odległość, budowanie zaufania i współpracy na odległość)
  • Work-life balance i jego znaczenie (w tym m.in. równoważenie życia zawodowego i prywatnego, istota odpoczynku i regeneracji, kultura organizacyjna a work-life balance)
  • Wykorzystanie technologii w elastycznym czasie pracy (w tym m.in. narzędzia do zarządzania czasem i projektami wspierające elastyczność i wydajność w pracy zdalnej)
  • Motywowanie i wspieranie pracowników (w tym m.in. techniki motywacyjne w środowisku elastycznej pracy, programy wsparcia zdrowia psychicznego i fizycznego)
  • Zarządzanie efektywnością i wydajnością (w tym m.in. mierzenie wyników w elastycznym systemie pracy zdalnej, ocena efektywności pracy zdalnej

Przy rozpatrywaniu wniosku Urząd  uwzględnia:

  1. zgodność dofinansowywanych działań z ustalonymi priorytetami wydatkowania środków KFS na dany rok;
  2. zgodność kompetencji nabywanych przez uczestników kształcenia ustawicznego z potrzebami lokalnego lub regionalnego rynku pracy;
  3. koszty usługi kształcenia ustawicznego wskazanej do sfinansowania ze środków KFS
    w porównaniu z kosztami podobnych usług dostępnych na rynku;
  4. posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego finansowanej ze środków KFS certyfikatów jakości oferowanych usług kształcenia ustawicznego;
  5. w przypadku kursów – posiadanie przez realizatora usługi kształcenia ustawicznego dokumentu, na podstawie którego prowadzi on pozaszkolne formy kształcenia ustawicznego;
  6. plany dotyczące dalszego zatrudnienia osób, które będą objęte kształceniem ustawicznym finansowanym ze środków KFS;
  7. możliwość sfinansowania ze środków KFS działań określonych we wniosku, z uwzględnieniem limitów, o których mowa w art. 109 ust. 2k i 2m ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy.

 

Wniosek wraz z załącznikami należy składać

w Powiatowym Urzędzie Pracy w Gostyninie,

 

Wnioski, które wpłyną w innym terminie, w innej formie  lub na innych drukach niż zamieszczone przez Urząd - nie będą podlegały rozpatrzeniu.

Załączniki

PDS - 23.1 Wniosek o uzyskanie środków na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego 2025
PDS - 23.1 Wniosek o uzyskanie środków na finansowanie kosztów kształcenia ustawicznego 2025.docx 65 KB
PDS - 23.1.1 Załącznik nr 1 - Oświadczenie pracodawcy
PDS - 23.1.1 Załącznik nr 1 - Oświadczenie pracodawcy.docx 19 KB
PDS- 23.1.2 Załącznik nr 2 Oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis -
PDS- 23.1.2 Załącznik nr 2 Oświadczenie o otrzymanej pomocy de minimis -.docx 17 KB
PDS - 23.1.4 Załącznik nr 4 - Tabela nr 1 dotycząca uczestnika szkolenia ustawicznego..
PDS - 23.1.4 Załącznik nr 4 - Tabela nr 1 dotycząca uczestnika szkolenia ustawicznego...docx 24 KB
PDS - 23.1.5 - Załacznik nr 5 - Oświadczenie pracodawcy - nowe technologie
PDS - 23.1.5 - Załacznik nr 5 - Oświadczenie pracodawcy - nowe technologie.docx 18 KB
PDS - 23.1.6 Załącznik nr 6 -Priorytetu nr 6 cudzoziemcy
PDS - 23.1.6 Załącznik nr 6 -Priorytetu nr 6 cudzoziemcy.docx 29 KB
PDS - 23.1.7 - Załącznik nr 7 - Oświadczenie pracodawcy - usługi zdrowotne i opiekuńcze(2)
PDS - 23.1.7 - Załącznik nr 7 - Oświadczenie pracodawcy - usługi zdrowotne i opiekuńcze(2).docx 18 KB
PDS - 23.1.10 - Załacznik nr 8 AKTUALNY - INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH - pracodawca
PDS - 23.1.10 - Załacznik nr 8 AKTUALNY - INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH - pracodawca.docx 18 KB
PDS - 23.1.11 - Załącznik nr 9 AKTUALNY - INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH - pracownik
PDS - 23.1.11 - Załącznik nr 9 AKTUALNY - INFORMACJA O PRZETWARZANIU DANYCH OSOBOWYCH - pracownik.docx 21 KB
PDS - 23.1.12 - Załacznik nr 10 - Zgoda na przetwarzanie danych osobowych - pracownik
PDS - 23.1.12 - Załacznik nr 10 - Zgoda na przetwarzanie danych osobowych - pracownik.docx 17 KB
PDS - 23.2 ZASADY PRZYZNAWANIA PRACODAWCY ŚRODKÓW z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w Powiatowym Urzędzie Pracy w Gostyninie
PDS - 23.2 ZASADY PRZYZNAWANIA PRACODAWCY ŚRODKÓW z Krajowego Funduszu Szkoleniowego w Powiatowym Urzędzie Pracy w Gostyninie.docx 26 KB
Wzór karty oceny wniosku - załącznik nr 1 do Kryteriów
Wzór karty oceny wniosku - załącznik nr 1 do Kryteriów.doc 226 KB
Złącznik nr 3 Formularz przy pomocy de minimis od od 31.07.2024
Złącznik nr 3 Formularz przy pomocy de minimis od od 31.07.2024.pdf 237 KB
Informacje o publikacji dokumentu